Isnin, 11 April 2011

Hak Sesama Manusia

Salam...

Pagi tadi, sambil-sambil aku bersiap tu, aku ader dengar ceramah pagi kat tv... tv mmg terpasang jer... so sambil-sambil aku kemas beg, kemas EBM dan bubur Syafi, kejut abang Syahmi suruh mandi, ke hulu ke hilir tu, aku dengar la... so topik pagi ni adalah tentang hak sesama manusia.

Sebenarnya, hak sesama manusia ni banyak... tapi yang hendak dikupas oleh ustaz berkenaan (aku lupa saper dia... busy kan... tak tgk pun, dgr jer...) adalah 5 hak... dan aku sempat dengar 2 jer... sebab lepas Syahmi siap mandi, automatik dia tukar channel 611... hahahha.... Ok, apa dia 2 hak yang aku sempat dengar tu?

Pertama sekali mengenai salam... ya, kita mungkin amalkan ucapan ini... mungkin kepada kenalan shj, atau tatkala berpisah dgn anak (ni aku buat tiap2 pagi lepas hantar Syahmi ke sekolah)... tatkala datang ke rumah orang atau pulang ke rumah sendiri... Sebenarnya banyak adab dan hukum berkaitan memberi salam seperti ini namun yang ingin ustaz itu tekankan adalah mengenai hak manusia itu.... di mana, sekiranya seseorang itu memberi salam kepada kita, wajib kita menjawab salamnya... ini kerana, orang berkenaan telah mendoakan kita melalui salamnya, maka adalah menjadi hak mereka untuk kita mendoakan mereka semula...


Sumber dari : Google
                                                 
Yang kedua adalah mengenai bersin... mulanya aku gelak gak... tp aku akui kebenarannya... nak tau kat mana letaknya hak manusia dengan bersin tu? tatkala seseorang itu bersin di depan kamu, kemudian dia mengucapkan Alhamdulillah, maka wajib bagi kita yang mendengarnya menjawab (tasymit) dengan membaca Yarhamukallah (Semoga Allah merahmatimu).... dan orang yang bersin tadi disarankan menjawab dengan salah satu ayat berikut:

Yahdikumullah wa yushlih baalakum (mudah-mudahan Allah memberikan hidayah kepada kalian dan memperbaiki keadaan kalian).

- Yaghfirulahu lanaa wa lakum (mudah-mudahan Alah mengampuni kita dan kalian semua).

- Yaghfirullaah lakum (semoga Allah mengampuni kalian semua).

- Yarhamunnallah wa iyyaakum wa yaghfirullaahu wa lakum (semoga Allah memberi rahmat kepada kami dan kamu sekalian, serta mengampuni kami dan mengampuni kalian).

- Aafaanallah wa iyyaakum minan naari yarhamukumullaah (semoga Allah menyelamatkan kami dan kamu sekalian dari api neraka, serta memberi rahmat kepada kamu sekalian).

- Yarhamunnallah wa iyyaakum (semoga Allah memberi rahmat kepada kami dan kepada kalian semua).

Kita tidak diwajibkan menjawab (tasymit) sekiranya orang yang bersin itu tidak mengucapkan Alhamdulillah @ bersin lebih dari 3 kali @ membenci tasymit @ orang bukan islam @ bersin ketika khutbah Jumaat @ berada di tempat terlarang mengucapkan Kalamullah seperti tandas....

So apa kata korang? mudah-mudahan perkongsian ini dapat memberi sedikit peringatan buat korang semua dan juga diriku... dan sekiranya korang bersin, jgnlah pula membaca Alhamdulillah di dalam hati... kerana dgn itu, korang tidak mendapat hak korang @ doa orang untuk korang...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan