Selasa, 15 Mei 2012

Saya Sudah Grad Hari Ini!!!


Mood saya hari ni sangat2 baik.... Sangat2 happy.... Alhamdulillah, dengan izin Allah jua serta sokongan suami, mak, abah, keluarga, pengasuh, bos dan rakan2 saya akhirnya berjaya juga melengkapkan Penyusuan Susu Ibu selama genap 2 Tahun.  Hari ni saya dah grad... saya dah dapat genggam PhD in Breastfeeding.... Cuma bezanya, takder sijil, takder konvo, dan tak dpt title Dr.... huhuhu.... Tapi saya tetap bangga... saya sedar, tidak semua orang berjaya mengharunginya, tp yang penting, saya dah berjaya!!!! Alhamdulillah....

Jom saya cerita sikit.....

Saya mula pasang niat nak Full BF anak since saya gagal buat pada anak pertama, Syahmi... Sejak itu saya nekad untuk Full BF anak kedua.... Boleh baca di sini

Bagi ibu yang bekerja macam saya, kos persiapan untuk penyusuan memang agak tinggi... Tapi saya tak kisah kerana saya rasa ianya sangat2 berbaloi kerana saya bakal menyediakan susu yang paling BERKHASIAT & PALING MAHAL DI DUNIA.... memang la kita akan terasa sikit masa mula2 nak keluarkan duit.... tapi bila selama 2 tahun tak perlu mengeluarkan duit tiap2 bulan untuk susu formula, Oh... senangnya hati saya....

Nak beli pam, tak semestinya yang mahal... terpulang pada keselesaan, keperluan dan budget individu... Saya memilih pam ini.....

Inilah dia anakanda saya yang bertuah itu....



Sepanjang menyusukan dan membuat stok, saya ada buat buku khas untuk update stok-stok EBM....



Kenangan Gambar stok EBM.... mana yang sempat ambil jer....




Dalam perjalanan penyusuan, tidak sah kalau tidak mengharungi cabaran dan dugaan.  Cuma setiap orang tidak sama... bagi saya pula.... Inilah dugaannya ..... Dalam tempoh itu, saya kehabisan 100 botol stok EBM = 500oz.... huhuhu

Semasa tempoh penyusuan juga, saya ambil vitamin... Saya ambil vitamin bukan kerana saya ada masalah susu tak cukup atau drop ketika itu... tapi saya ambil kerana kesihatan dan untuk diri saya sendiri.... Ini sebabnya saya ambil vitamin....  saya makan vitamin-vitamin ini....



Alhamdulillah... kini saya boleh menarik nafas lega.... Saya sudah sempurnakan HAK PENYUSUAN 2 TAHUN untuk anakandaku SYAFI....



Hari ni, 15 Mei 2012, jam 2.06am.... Syafi genap berumur 2 tahun.... SELAMAT HARI LAHIR sayang.... Mama doakan Syafi menjadi anak yang Soleh, Beriman, Bertanggungjawab, Terpuji, Cerdik, Pandai, Cerdas, Cergas, Lembut Hati, Berani dan sentiasa menjadi Penawar hati mama (Syafi bermaksud Penawar/Yang Menyembuhkan).... Mama halalkan Susu Mama buat kamu DUNIA & AKHIRAT...

pssssttt...... saya masih lagi bawa beg pam yang sama sejak pertama kali saya membawanya ke ofis 2 tahun yang lalu... hihihi... masih tidak terfikir untuk wean off....



8 ulasan:

  1. Tahniah, Sue.. Bertuah Syafi. Comel lak tu =)
    Happy Birthday Syafi.. Semoga jadi seperti apa yang mama doakan ye... Amin~

    BalasPadam
  2. Thanks Aina... InsyaAllah Aina juga boleh untuk bb Hannan kan... Amin...

    BalasPadam
  3. Balasan
    1. Aina : InsyaAllah... sama2 la jayakan niat murni ni...

      Padam
  4. besnye...doakan akk jgk berjaya yer

    BalasPadam
    Balasan
    1. InsyaAllah kak... akak pun boleh juga... Amin...

      Padam
  5. Wah bestnye..semoga 2nd baby ni iza pun dapat ikut..insyaAllah...Hepi belated besday Syafi ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. InsyaAllah iza... yg penting jangan malas2 pam tau... buat stok seawal dalam pantang lagi... InsyaAllah, semoga niat baik akan dipermudahkan Allah...

      Padam