Khamis, 16 April 2015

~ ANDA ADA MASALAH MATA?? VITAMIN A BAGUS UNTUK MATA!! ~

Assalam dan Salam Sejahtera..

Hari ni saya nak share tentang Vitamin A.. Apakah Vitamin A? Apa sumber Vitamin A? Kesan kekurangan Vitamin A? Apakah Vitamin A bahaya? Jom baca..

Apa Vitamin A?

Vitamin A sebenarnya adalah merupakan kumpulan kandungan antioksidan yang memainkan peranan penting dalam penglihatan, pertumbuhan tulang dan kesihatan sistem imun. Vitamin A juga membantu permukaan mata, membran mukus dan kulit dan menjadi penghalang berkesan untuk bakteria dan virus, mengurangkan risiko jangkitan mata, masalah pernafasan dan penyakit berjangkit lain.

Umumnya, terdapat dua jenis vitamin A iaitu bergantung kepada jenis sumber makanannya iaitu dari:
  • Vitamin A daripada makanan haiwan berasal dipanggil retinol. Ini "pra-membentuk" vitamin A boleh digunakan secara langsung oleh badan. Sumber makanan yang baik retinol vitamin A termasuk daging lembu dan hati ayam, susu penuh dan keju.
  • Vitamin A yang diperolehi daripada buah-buahan dan sayur-sayuran yang berwarna-warni adalah dalam bentuk karotenoid "provitamin A", yang ditukar kepada retinol oleh tubuh selepas makanan ditelan. Sumber makanan yang baik daripada provitamin A karotenoid termasuk lobak merah, ubi keledek, bayam, kale dan cantaloupes.


Beta karotena adalah salah satu daripada karotenoid provitamin A paling lazim dan berkesan.

'Sweet potato' dan lobak merah adalah sumber yang sangat baik
atau provitamin A karotenoid yang baik untuk mata anda.

Kekurangan Vitamin A

Kekurangan vitamin A jarang berlaku di Amerika Syarikat , tetapi ia adalah perkara biasa di kalangan golongan miskin di negara-negara membangun. Ia dianggarkan bahawa kira-kira 250,000 hingga 500,000 kanak-kanak yang kekurangan zat makanan di seluruh dunia menjadi buta setiap tahun akibat kekurangan vitamin A yang boleh dicegah dengan diet yang betul .

Salah satu tanda-tanda awal kekurangan vitamin A adalah rabun malam . Di Mesir kuno, didapati bahawa rabun malam boleh diubati dengan memakan hati yang didapati sumber yang kaya dengan vitamin A.

Kekurangan vitamin A menyebabkan kornea menjadi sangat kering, yang membawa kepada kekaburan bahagian depan mata, ulser kornea dan kehilangan penglihatan. Kekurangan vitamin A juga menyebabkan kerosakan kepada retina, yang juga menyumbang kepada buta.


Oleh kerana vitamin A juga penting untuk ketahanan terhadap jangkitan dan sistem imun yang sihat, kekurangan vitamin A boleh membawa kepada kematian dari jangkitan pernafasan dan lain-lain.

Kadar Toksik Vitamin A

Vitamin A yang datang dari sumber makanan haiwan tidak larut air dan oleh itu tidak mudah dikeluarkan dari tubuh. Sebaliknya, ia disimpan dalam lemak badan dan, jika dimakan dalam jumlah yang berlebihan, boleh terkumpul di dalam badan dan menjadi toksik.

Beta karotena dan provitamin A karotenoid lain yang terdapat dalam buah-buahan dan sayur-sayuran tidak menimbulkan risiko yang sama vitamin A yang ada risiko toksik seperti di atas. Sebatian-sebatian ini adalah larut air dan mudah disingkirkan daripada badan, jadi keracunan vitamin A daripada sumber makanan vegetarian adalah jarang berlaku.




Ok, dah terjawab persoalan di situ.. So Carotomax ni sumber dari tumbuh-tumbuhan.. Jadi ia larut air dan tidak disimpan dalam badan sehingga jadi toksik.. Alhamdulillah..

Sebab tu Shaklee ni BEST sangat.. Sebab setiap produk yang dihasilkan sentiasa dipastikan SELAMAT, BERKESAN dan MESRA ALAM..


Hubungi saya untuk mendapatkan Maklumat Lanjut,
Jadual Makan & Konsultasi Percuma Mengenai PRODUK SHAKLEE.. 

 SYUHADA : 019-7062362

** These statement have not been evaluated by the Food and Drug Administration**
** These product are not intended to Diagnose, Treat, Cure or Prevent any disease**

Tiada ulasan:

Catat Ulasan