Sabtu, 25 April 2015

~ STROK HABA?? ATASINYA DENGAN PERFORMANCE MAX!! ~

Assalam dan Salam Sejahtera..

STROK HABA.. Siapa pernah dengar?? Apa itu Strok Haba?? Bahaya tak Strok Haba ni?? 2-3 bulan ni panas kan.. Ada juga kes kematian akibat strok haba ni.. Jom baca sikit tentang strok haba..

Strok haba adalah bentuk kecederaan haba yang paling serius dan dianggap sebagai kecemasan perubatan. Jika anda mengesyaki bahawa seseorang mempunyai strok haba - juga dikenali sebagai kelengar kena matahari - hubungi 911 segera dan berikan pertolongan cemas sehingga paramedik tiba.

Strok haba boleh membunuh atau menyebabkan kerosakan kepada otak dan organ-organ dalaman yang lain. Walaupun strok haba memberi kesan terutamanya kepada mereka yang berusia 50 tahun, ia juga berisiko kepada atlet muda yang sihat.

Strok haba sering berlaku sebagai perkembangan daripada penyakit-penyakit ringan yang berkaitan dengan haba seperti kekejangan haba, pengsan, dan keletihan haba. Tetapi ia boleh menyerang walaupun sebelumnya anda tidak mempunyai tanda-tanda  kecederaan haba.

Strok haba datang daripada pendedahan berpanjangan kepada suhu tinggi - selalunya termasuk dehidrasi - yang membawa kepada kegagalan sistem kawalan suhu badan.  Definisi perubatan untuk strok haba adalah suhu badan utamas yang lebih tinggi dari 105 darjah Fahrenheit, dengan komplikasi yang melibatkan sistem saraf pusat yang berlaku selepas terdedah kepada suhu yang tinggi. Tanda-tanda lazim yang lain termasuk rasa loya, sawan, kekeliruan, dan kadang-kadang tidak sedar atau koma.


Gejala Strok Haba

Gejala strok haba adalah suhu badan teras di atas 105 darjah Fahrenheit. Tetapi mungkin juga tanda pertama adalah pengsan.

Gejala-gejala lain mungkin termasuk:


  • Sakit kepala berdenyut-denyut
  • Pening
  • Kurang berpeluh walaupun panas
  • Kulit Kering, Merah, Panas
  • Otot Lemah atau kekejangan
  • Loya dan muntah
  • Degupan jantung yang cepat, sama ada kuat atau lemah
  • Pernafasan singkat
  • Perubahan tingkah laku seperti kekeliruan, atau terkejut
  • Sawan
  • Tidak sedarkan diri

Mencegah Strok haba

Apabila indeks haba tinggi, langkah yang  terbaik adalah untuk berada di persekitaran berhawa dingin.  Jika anda perlu keluar, anda boleh mengelakkan strok haba dengan mengambil langkah-langkah ini:

  • Pakai pakaian yang ringan, berwarna terang, longgar dan topi yang lebar.
  • Gunakan pelindung matahari dengan faktor perlindungan matahari (SPF) 30 atau lebih.
  • Minum air lebih. Untuk mengelakkan DEHIDRASI atau kekurangan air, adalah disyorkan untuk minum sekurang-kurangnya lapan gelas air, jus buah-buahan, atau jus sayur-sayuran setiap hari. Oleh kerana penyakit haba yang berkaitan juga boleh disebabkan oleh kekurangan garam, anda juga dinasihatkan untuk menggantikan minuman sukan yang kaya elektrolit sepanjang tempoh haba yang melampau.
  • Ambil langkah berjaga-jaga tambahan apabila menjalankan atau bekerja di luar. Cadangan umum ialah untuk minum 24 auns air dua jam sebelum bersenam, dan pertimbangkan untuk menambah lagi 8 auns air atau minuman sukan sebelum mula bersenam. Semasa bersenam, anda perlu mengambil lagi 8 auns air setiap 20 minit, walaupun anda tidak berasa dahaga.
  • Menjadualkan semula atau membatalkan aktiviti luar. Jika boleh, tukar masa anda di luar pada masa-masa yang paling sejuk pada hari tersebut iaitu sama ada pada awal pagi atau selepas matahari terbenam.

DEHIDRASI


Dehidrasi berlaku apabila badan menyingkirkan lebih banyak cecair daripada yang diserap. Minum air yang tidak mencukupi semasa latihan, cuaca panas, atau aktiviti harian boleh menyebabkan badan menggunakan air yang disimpan di dalam badan. Untuk mengelakkan dehidrasi atau kekurangan air, awasi jumlah cecair yang anda minum, perhati badan anda, dan minum lebih banyak air semasa bersenam dan cuaca panas .




Performance Max ni dah jadi minuman kegemaran seisi keluarga.. Memang best sangat2.. Kalau hari panas terik ni bancuh sejuk2 memang sangat menyegarkan.. Kalau demam pun masih bertenaga minum Performance ni.. Takdelah melepek je kan..

Musim panas ni Performance memang WAJIB jadi peneman setia anda!!


Hubungi saya untuk mendapatkan Maklumat Lanjut,
Jadual Makan & Konsultasi Percuma Mengenai PRODUK SHAKLEE.. 

 SYUHADA : 019-7062362

** These statement have not been evaluated by the Food and Drug Administration**
** These product are not intended to Diagnose, Treat, Cure or Prevent any disease**

Tiada ulasan:

Catat Ulasan