Khamis, 9 April 2015

~ OSTEOPOROSIS : WANITA LEBIH BERISIKO!! ~

Assalam dan Salam Sejahtera..

TAHUKAH ANDA??

Wanita lebih berisiko untuk mendapat penyakit Osteoporosis berbanding lelaki..




Apakah Osteoporosis??

Osteoporosis ialah sejenis penyakit tulang yang dicirikan oleh pengurangan ketumpatan mineral tulang, gangguan mikroarkitektur tulang, dan perubahan jumlah serta jenis protein bukan kolagen di dalam tulang. Tulang osteoporosis lebih mudah patah. Sebab utama osteoporosis berlaku ialah kekurangan kalsium.

Osteoporosis ditakrifkan oleh Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) sebagai:

  • ketumpatan mineral tulang 2.5 sisihan piawai di bawah puncak jirim tulang (purata orang sihat jantina sepadan berumur 20 tahun) sebagaimana yang diukur oleh DXA; atau
  • fraktur kerapuhan.

Walaupun boleh dirawat (umpamanya bisfosfonat), pencegahan masih dianggap sebagai cara yang paling penting untuk mengurangkan kejadian tulang patah. Disebabkan oleh komponen hormon, lebih banyak orang wanita, khususnya selepas putus haid, menghidapi osteoporosis berbanding dengan orang lelaki. Tambahan pula, osteoporosis boleh diakibatkan oleh berbagai-bagai keadaan hormon, serta merokok, dan ubat (khususnya glukokortikoid).

Oleh sebab itu, wanita jangan abaikan pengambilan kalsium harian anda.. Pastikan ia mencukupi untuk kesihatan tulang kita ketika ini dan juga masa hadapan.. Payah kan kalau umur baru 50an dah ada masalah tulang.. Nak bermain dengan cucu pun tak larat.. Hihihihi..


Hubungi saya untuk mendapatkan Maklumat Lanjut,
Jadual Makan & Konsultasi Percuma Mengenai PRODUK SHAKLEE.. 

 SYUHADA : 019-7062362

** These statement have not been evaluated by the Food and Drug Administration**
** These product are not intended to Diagnose, Treat, Cure or Prevent any disease**

Tiada ulasan:

Catat Ulasan