Selasa, 21 Februari 2017

~ ANDA ADA GASTRIK?? JOM BACA!! ~

Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera..

Hari ni saya nak cerita pasal GASTRIK.. Sape ada Gastrik?? Setakat ni, saya takde Gastrik, Alhamdulillah.. Mak saya ada.. Tapi Alhamdulillah.. Sekarang dah jarang sangat kena.. Saya bagi Vitamin Shaklee je.. Apa Vitamin tu?? Haa.. Nanti saya cerita.. Tapi sebelum tu apa kata kita baca sikit Apa Itu Gastrik?? Jom baca di bawah ni..

GASTRIK

Gastrik atau istilah perubatannya, gastritis, adalah sejenis penyakit keradangan pada dinding/pengalas/mukosa perut yang mempunyai rawatan yang efektif. Lazimnya, keradangan berpunca daripada jangkitan bakteria helicobacter pylori (H. pylori) yang turut menjadi penyebab utama kepada kebanyakan ulser perut.

Penyebab Gastrik

Perut meliputi kantung kosong yang berotot terletak di bahagian atas di kiri abdomen, betul-betul di bawah rusuk. Orang dewasa mempunyai perut sepanjang lebih kurang 25 sentimeter dan boleh mengembang untuk menampung sehingga satu gelen makanan dan minuman.

Tisu perut tersusun rapat dan berlipat sesama sendiri seperti kipas semasa perut kosong. Apabila ada makanan, lipatan ini terbuka dan mengembang. Dalam perut inilah makanan diproses dan disimpan sebelum ia dibuang melalui usus. Daripada mulut, makanan perlu melalui saliran makanan yang panjang dan berotot yang dinamakan sebagai esofagus sebelum sampai ke perut. Dinding perut pula ada beberapa lapisan otot yang menggodak makanan sehingga hancur.

Kelenjar pada dinding perut, dalam masa yang sama, merembeskan jus gastrik termasuk enzim dan asid perut bagi membantu mencernakan makanan. Salah satu asid termasuklah asid hidroklorik yang bersifat kakis dan boleh melarutkan besi. Bagaimanapun, kehadiran mukus atau cecair bikarbonat dapat menyeimbangkan paras keasidan dalam perut dan melindungi tisu perut.

Punca-punca lain Gastrik:

  • Penggunaan kerap ubat penahan sakit bagi melegakan kesakitan tertentu seperti aspirin, ibuprofen dan naproxen
  • Pengambilan alkohol yang berlebihan
  • Pengambilan kokain
  • Merokok
  • Stres
  • Gangguan autoimun
  • Penyakit crohn
  • Radiasi dan kemoterapi
  • Makan atau minum bahan-bahan menghakis seperti racun
  • Pengaliran semula hempedu ke dalam perut
  • Rembesan asid gastrik yang berlebihan
  • Jangkitan kuman/parasit, terutamanya di kalangan mereka yang lemah sistem ketahanan badannya
  • Lain-lain masalah perubatan seperti HIV/AIDS, penyakit buah pinggang.

Gastritis Terbahagi Kepada Dua:

  • Akut, apabila keradangan berlaku secara mengejut lazimnya disebabkan oleh gabungan klasik mual dan rasa panas membakar atau ketidakselesaan pada bahagian atas abdomen/hulu hati.
  • Kronik, terjadi secara perlahan-lahan dalam jangka masa yang panjang, cenderung menyebabkan kesakitan dan rasa terlalu kenyang atau hilang selera makan selepas makan sedikit. (pmr.penerangan.gov.my/)


Ok, dah baca info kat atas tu kan?? So ni saya nak share pulak tentang mak saya.. Mak saya ni memang ada gastrik.. tak boleh lambat makan.. tak boleh sebarangan makan.. makanan2 yang berangin tu kalau boleh elakkan.. kat rumah memang ada standby ubat klinik.. Kalau puasa, waktu sahur memang kena makan ubat.. 

Tapi sejak saya join Shaklee, saya bekalkan mak ESP.. Minum awal pagi.. Sejak dari tu dia dah jarangggg sangat2 kena gastrik ni.. kalau lambat sikit sarapan pun tak jadi masalah.. Asalkan dah minum ESP dulu.. So, lepas minum ESP boleh la dia berkebun dulu barulah dia sarapan.. Takdelah sakit perut lagi.. Puasa pun Alhamdulillah.. 

Seronok kan dapat bantu orang tua kita jadi lebih sihat?? Kalau anda ada masalah yang sama, boleh la cuba ESP ni.. Semoga anda juga dapat hasil seperti mak saya.. InsyaAllah.. :-)


Hubungi saya untuk mendapatkan Maklumat Lanjut,

Jadual Makan & Konsultasi Percuma Mengenai PRODUK SHAKLEE.. 

 SYUHADA : 019-7062362

** These statement have not been evaluated by the Food and Drug Administration**
** These product are not intended to Diagnose, Treat, Cure or Prevent any disease**

Tiada ulasan:

Catat Ulasan