Rabu, 22 Februari 2017

~ DUIT RAYA!! JOM MENABUNG 100 HARI!! ~

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Sedar tak sedar, tinggal lebih kurang 93 hari lagi umat islam nak menyambut bulan Ramadhan 1438H.. Wahhh.. Cepat sungguh masa berlalu.. Rasa macam belum lama je puasa berlalu kan??.. Tapi, nasib baik dah habis ganti puasa.. So takderlah tergesa2 nak ganti kan?? Hihihi..

Makanya, Raya Aildilfitri tinggal lagi 122 hari je tau.. Dah ada simpanan?? Sikit2, jimat2 pun tetap kena ada extra budget dari biasa kan?? Ye lah, nak beli baju raya sekurang2nya sepasang pun, kalau 1 family beratus juga tu.. Kuih raya sikit2, 2-3 jenis pun perlu ada.. Habis tu tetamu datang takkan nak hidang air kosong je kan?? Hihihi.. Pagi raya, mestilah nak meriah sikit dengan hidangan raya.. bukan selalu pun.. setahun 2 kali je.. Ditambah pula sikit2 bagi anak buah duit raya.. Saje2 bagi seronok kanak2 nak membesar.. kita dulu2 pun gigih kan beraya 1 kampung nak kumpul duit raya punya pasal.. Masa tu duit raya 20 sen je pun.. kalau dapat 50 sen tu Ya Allah seronok yang amat.. Hihihi


Ok, berbalik pada budget?? Nak sedia berapa?? Semua terpulang kepada anda.. Bagaimana anda guna duit anda, apa yang anda nak beli, yang tak perlu beli tu semua ikut perancangan masing.. Cuma saya nak ajak anda sama2 join saya buat tabung 100 hari untuk raya.. Kira tabung express la ni.. ADA YANG NAK JOIN??

~ Cara pertama adalah ikut target.. Contohnya :

Nak RM500 - simpan sehari RM5
Nak RM1000 - simpan sehari RM10
Nak RM2000 - simpan sehari RM20

~ Cara kedua ikut warna duit.. Contohnya :

Simpan note RM1 atau RM5 atau RM10 atau RM20

Nak simpan macam mana?? Haa.. Contohnya kalau pilih kaler hijau (RM5), so setiap kali ada RM5 dalam wallet tu, asingkan dan masuk dalam tabung.. Macam tu lah..

Ada lagi cara2 lain.. yang tu anda boleh baca dalam entry saya sebelum ni, Tips Kewangan

Saya nak pilih cara pertama dan saya pilih menabung RM10 sehari memandangkan saya dah ada tabung note (RM5) yang saya buat untuk setahun dan juga tabung lain.. So boleh la ambil sikit kan.. Hihihi..

Ni gambar Tabung Express Matta Fair saya. RM20 sehari selama 115 hari 

Jom sama-sama kita jadikan menabung sebagai amalan harian.. Ajak suami/isteri dan anak-anak2 join sekali.. Boleh cakap dengan anak2, sape nak baju raya jom kita sama2 menabung.. Haa.. mungkin mereka pun teruja kan?? 

TABUNG 100 HARI RAYA 2017
1 MAC 2017 - 8 JUN 2017

Tiada ulasan:

Catat Ulasan