Selasa, 29 Mac 2016

~ CARA AJAR ANAK MAKAN MAKANAN SEIMBANG!! ~

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera..

Anak anda mudah tak nak makan menu yang pelbagai? Yang lengkap dan seimbang untuk memenuhi keperluan vitamin untuk tubuh badannya membesar dengan sihat, cerdas dan cergas? Atau anak anda seorang yang sangat memilih makanan.. Contohnya hanya nak nasi lauk ayam je.. Atau nak telur je.. Sayur2 langsung taknak.. Buah2an pun tak suka.. Habis tu, macam mana nak dapat cukup vitamin tu??

Sebagai ibu bapa, kita kena kreatif la kan.. Pelbagaikan jenis masakan.. Pelbagaikan cara untuk untuk menarik minat mereka..  Jom baca, bagaimana cara saya ajar anak2 saya..

1. Saya sendiri perlu memakan makanan yang seimbang.. Saya sendiri mesti tidak memilih makanan.. Barulah kita boleh jadi teladan untuk anak kita.. Kalau kita sendiri tak makan sayur, macam mana nak ajar anak suka makan sayur??

2. Saya suka suruh mereka rasa dulu sesuatu makanan tu.. kalau tak suka boleh letak tepi.. kadangkala mereka tak tahu rasanya macam mana.. mereka buat keputusan untuk terus taknak.. Betul tak?? Tapi bila dah rasa, adakalanya mereka tolak, tetapi ada kalanya mereka suka!!


3. Saya suka potong sayuran kecil2 dan masukkan dalam kuah masakan.. contohnya jika saya masak spaghetti, saya masukkan tomato, lobak, celeri, cendawan yang saya potong kecil2.. jadi mereka tiada pilihan lain selain memakan terus daripada mengasingkannya..


4. Udang, sotong, ketam, kerang, lala tidak menjadi masalah untuk anak2 saya.. Mereka suka.. Cuma ikan ni kurang sikit.. Sama ada mereka tidak suka rasanya ataupun sebab mereka takut tercekik tulang.. So saya cuba perkenalkan satu2 jenis ikan.. So far mereka akan makan ikan bawal, siakap, cencaru, keli sebab ikan2 ini takde tulang tersembunyi.. mudah untuk makan..

5. Saya akan selang seli menu mereka supaya tidak hari2 mereka makan telur atau ayam.. Kadang2 ada protes juga bila tak dapat makan apa yang mereka nak.. Tapi saya akan terangkan kenapa saya pelbagaikan makanan mereka

6. Rumah saya sentiasa ada buah2an.. Pelbagai jenis buah2an yang saya biasa beli dan makan bersama anak2 seperti Epal, Lai, Pear, Oren, Mangga/Pelam, Tembikai, Tembikai Susu, Nangka, Strawberi, Pisang, Anggur, Kiwi, Jambu Batu, Jambu Air, Longan, Rambutan, Pulasan, Durian dll.. Alhamdulillah.. semua jenis buah2an ini anak2 saya makan.. Kebiasaannya setiap masa akan ada 2-3 jenis buah2an di rumah..


7. Anak-anak saya, saya tidak dedahkan kepada fast food, junk food.. Bukan bermaksud mereka tidak pernah makan.. tapi amatlah jarang.. KFC, Pizza, McD dll tu memang jarang sekali makan.. Maybe setahun tu 2-3 kali jer kot.. Jajan2 kadang2 je sesekali saya belikan.. Air kotak/tin saya memang tak bagi beli.. tinggi kandungan gula tu.. kalau saya beli, saya akan belikan air kotak susu (full cream) sahaja.. Bukan yang berperisa sebab sama je tinggi kandungan gula.. Selain dari itu, minum air mineral je.. Sesekali je lah bagi chance nak minum air2 kotak/tin lain2 perisa ni..


8. Air mineral / masak menjadi kewajipan mereka.. Jarang saya bancuhkan air manis.. Biasanya hanya selepas sarapan dan makan malam sahaja.. Itu pun, air mereka ni saya buat 2:1 tahap kemanisan tu.. Contohnya saya buat air untuk saya, tapi bila nak beri kepada anak2, saya akan tambah air masak lagi.. Mereka dah terbiasa untuk tidak minum manis.. So mereka tak pernah komplen air tawar.. Malah kalau saya buat termanis sikit di tekak mereka, mereka akan tegur saya..

Walaubagaimanapun, saya juga tetap berikan mereka multivitamin.. Sebagai makanan tambahan je.. bukan sebagai pengganti makanan harian mereka.. Ada 2 jenis multivitamin yang saya berikan.. sama ada serbuk atau tablet.. mana2 pun boleh.. 








Hubungi saya untuk mendapatkan Maklumat Lanjut, 
Jadual Makan & Konsultasi Percuma Mengenai PRODUK SHAKLEE.. 

 SYUHADA : 019-7062362

** These statement have not been evaluated by the Food and Drug Administration**
** These product are not intended to Diagnose, Treat, Cure or Prevent any disease**

Tiada ulasan:

Catat Ulasan