Rabu, 30 Mac 2016

~ VITAMIN TAMBAHAN SEMASA HAMIL ~

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera..

Hari ni saya nak cerita tentang Vitamin Tambahan Semasa Hamil..

Memakan pelbagai makanan yang sihat semasa hamil akan membantu anda untuk mendapatkan kebanyakan vitamin dan mineral yang anda perlukan.  Terdapat beberapa vitamin dan mineral yang sangat penting.

Memang adalah lebih baik untuk mendapatkan vitamin dan mineral daripada makanan yang anda makan, tetapi apabila anda hamil anda perlu mengambil makanan tambahan juga untuk memastikan anda mendapat semua yang anda perlukan . Adalah disyorkan anda mengambil :
  • 10 mikrogram vitamin D setiap hari sepanjang kehamilan / menyusukan
  • 400 mikrogram asid folik setiap hari - anda perlu ambil daripada sebelum anda hamil dan diteruskan sepanjang kehamilan

Asid Folik Sebelum dan Semasa Mengandung

Asid folik adalah penting untuk kehamilan kerana ia boleh membantu mencegah kecacatan kelahiran dikenali sebagai kecacatan tiub neural seperti spina bifida.  Anda perlu mengambil 400 mikrogram asid folik setiap hari semasa anda cuba untuk hamil dan sepanjang kehamilan anda.  Jika anda tidak mengambil asid folik sebelum anda hamil, anda perlu bermula sebaik sahaja anda mengetahui bahawa anda hamil.


Anda juga perlu makan makanan yang mengandungi folat (bentuk semula jadi asid folik), seperti sayur-sayuran berdaun hijau dan beras perang. Sesetengah bijirin sarapan pagi, roti dan marjerin mempunyai asid folik yang ditambah kepadanya.


Dos asid folik yang lebih tinggi

Sesetengah wanita mempunyai risiko yang tinggi untuk mendapat kehamilan dipengaruhi oleh kecacatan tiub neural, dan dinasihatkan mengambil dos yang lebih tinggi daripada 5 miligram (5mg) asid folik setiap hari sehingga mereka hamil 12 minggu. Wanita mempunyai risiko yang tinggi jika mereka:

  • atau pasangan mereka mempunyai kecacatan tiub neural
  • mempunyai kehamilan sebelumnya terjejas oleh kecacatan tiub neural
  • atau pasangan mereka mempunyai sejarah keluarga kecacatan tiub neural
  • mempunyai diabetes

Di samping itu, wanita yang mengambil ubat anti-epileptik harus berunding dengan doktor mereka untuk mendapatkan nasihat,  kerana mereka juga mungkin perlu mengambil dos asid folik yang lebih tinggi.

Jika mana-mana faktor di atas ada pada anda, beritahu doktor anda supaya mereka boleh menetapkan dos asid folik yang lebih tinggi untuk anda. Doktor anda juga boleh mencadangkan ujian saringan tambahan semasa kehamilan anda.

Vitamin D

Vitamin D mengawal jumlah kalsium dan fosfat dalam badan, ini diperlukan untuk mengekalkan tulang dan gigi yang sihat.  Anda perlu mengambil vitamin D semasa hamil untuk memberikan bayi anda  vitamin D yang cukup untuk beberapa bulan pertama hayatnya.  Anda perlu mengambil makanan tambahan 10 mikrogram vitamin D setiap hari apabila anda hamil dan jika anda menyusukan bayi.

Pada kanak-kanak, kekurangan vitamin D boleh menyebabkan tulang mereka lembut dan boleh membawa kepada penyakit riket (penyakit yang menjejaskan perkembangan tulang pada kanak-kanak).


Vitamin D boleh didapati secara semula jadi dalam ikan berminyak (seperti salmon, ikan kembung dan sardin), telur dan daging.  Sesetengah pengeluar menambah kepada beberapa bijirin sarapan, produk soya, sesetengah produk tenusu, susu tepung, dan marjerin.

Sumber terbaik vitamin D adalah sinaran cahaya matahari pada kulit anda.  Jumlah masa yang anda perlukan di bawah matahari untuk membuat cukup vitamin D adalah berbeza untuk setiap orang, dan bergantung kepada perkara-perkara seperti jenis kulit, masa hari dan masa tahun.  Jika anda mempunyai kulit gelap atau sentiasa melindungi kulit anda, anda mungkin berisiko kekurangan vitamin D.

Zat Besi


Jika anda kekurangan zat besi, anda mungkin akan menjadi sangat letih dan mungkin mengalami anemia.  Daging tanpa lemak, sayur-sayuran berdaun hijau, buah-buahan kering dan kacang mengandungi zat besi. Jika anda lebih suka makan kacang atau makanan yang mengandungi kacang tanah (seperti mentega kacang) semasa mengandung, anda boleh berbuat demikian sebagai sebahagian daripada diet seimbang yang sihat melainkan jika anda alah kepada mereka atau doktor anda menasihatkan anda untuk tidak berbuat demikian. Banyak bijirin sarapan mempunyai zat besi yang ditambah. Jika tahap zat besi dalam darah anda rendah, doktor anda akan menasihati anda untuk mengambil makanan tambahan zat besi.


Vitamin C

Vitamin C melindungi sel-sel dan membantu menjaga mereka supaya sihat.  Diet yang seimbang yang mengandungi buah-buahan dan sayur-sayuran, termasuk brokoli, buah-buahan sitrus, tomato, dan blackcurrants, boleh memberikan semua vitamin C yang anda perlukan.


Kalsium

Kalsium adalah penting untuk membuat tulang dan gigi bayi anda.  Produk tenusu dan ikan dengan tulang yang boleh dimakan seperti sardin kaya dengan kalsium.   Bijirin sarapan, buah-buahan kering seperti buah ara dan aprikot, roti, badam, tauhu (diperbuat daripada kacang soya) dan sayur-sayuran hijau berdaun seperti selada air, brokoliadalah  sumber kalsium yang baik.



Vitamin Shaklee yang saya cadangkan semasa hamil adalah :

TRIMESTER PERTAMA



TRIMESTER KEDUA DAN KETIGA


ADD ON



Hubungi saya untuk mendapatkan Maklumat Lanjut,
Jadual Makan & Konsultasi Percuma Mengenai PRODUK SHAKLEE.. 

 SYUHADA : 019-7062362

** These statement have not been evaluated by the Food and Drug Administration**
** These product are not intended to Diagnose, Treat, Cure or Prevent any disease**

Tiada ulasan:

Catat Ulasan