Isnin, 28 Mac 2016

~ TABUNG 100 HARI, PERSEDIAAN UNTUK RAYA ~

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera..

Hari ni, 28 Mac 2016 nak mulakan tabung 100 hari untuk raya nanti.. Hari ni hari pertama, so hari ke 100 adalah pada 5 Julai 2016.. Raya puasa dijangka pada 6 Julai 2016.. Haaa.. sedang elok sangatlah tu kan.. Namanya pun tabung raya.. hihihi..




So kali ni saya nak buat cara macam ni.. Saya akan peruntukkan RM50 untuk perbelanjaan harian saya.. Biasa pun perbelanjaan harian dalam RM30-RM70 gitu.. tak tentu.. So saya ambil purata RM50 sehari.. So baki duit setiap hari itulah yang akan masuk dalam tabung ini..

Katakan saya belanja RM45, so baki RM5 itu yang akan masuk ke dalam tabung.. Kalau saya belanja RM55.. so hari esok budget yang saya ada tinggal RM45 je.. Kalau saya belanja RM30, so RM20 akan masuk ke dalam tabung..

Kenapa saya pilih cara ini?? Sebab cara ini menarik.. Saya takkan tau berapa jumlah yang akan dapat saya kumpul kelak.. Kalau saya pilih jumlah tertentu, saya dah tau jumlahnya.. Contohnya jika saya pilih RM5, jadi dalam 100 hari saya dah tau saya akan dapat kumpul sebanyak RM500.. heheh..




Nak tau cara2 lain?? Boleh baca entry saya di Tips Kewangan.. ada 5 tips yang telah saya kongsikan sebelum ini..


JOM MENABUNG !!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan