Rabu, 3 Disember 2014

~ KENAPA KOLAGEN PENTING?? ~


Assalam dan Salam Sejahtera..

Kolagen merupakan serat protein yang dijumpai terutama dalam tisu penghubung yang terdapat di seluruh tisu badan.  Ia penting bagi mewujudkan dan mengekalkan rawan yang sihat, tulang dan tisu-tisu lain walaupun ia lebih dikenali untuk kegunaan kosmetik sebagai peremajaan kulit. Kolagen bekerja dengan komponen badan lain bagi menyediakan kerangka yang kuat dan fleksibel yang dapat menahan tekanan dan regangan dan menyembuhkan luka dengan menghubungkan kulit terkoyak.  Tubuh manusia mempunyai sekurang-kurangnya 16 jenis kolagen, tetapi jenis yang paling menonjol adalah I, II dan III.


Kesihatan Tulang


Tulang adalah tisu hidup dan berkembang yang terdiri daripada kolagen dan kalsium. Bermula sekitar usia 30 tahun, tubuh akan kehilangan jisim tulang lebih cepat daripada menghasilkannya. Disebabkan oleh perubahan hormon dan faktor-faktor lain yang berkaitan dengan usia, tahap kolagen yang dihasilkan menurun juga. Osteoporosis berlaku apabila tulang dan mineral yang hilang terlalu cepat atau diganti terlalu perlahan, menyebabkan tulang rapuh dan lemah yang boleh pecah dengan mudah. Orang yang mempunyai jenis l kolagen mutasi genetik boleh mengalami osteoporosis kerana terlalu sedikit atau rendah kualiti kolagen dalam tulang mereka. Wanita lebih berisiko untuk osteoporosis bermula pada tahun-tahun awal menopaus, kerana tahap estrogen menurun.


Kesihatan Tulang rawan
 

Tulang rawan juga diperbuat daripada kebanyakannya kolagen, lebih fleksibel dan kurang tumpat daripada tulang dan masih tetap mempertahankan penampilan yang stabil. Ia terdapat di dalam hidung, telinga dan tekak dan pada sendi di seluruh badan. Pada sendi, tulang rawan menghalang tulang daripada bergesel terhadap satu sama lain, memudahkan pergerakan dan membantu dalam pembaikan. Kolagen tidak hanya membentuk tulang rawan.  Kajian mendapati kolagen juga boleh membantu menghubungkan tulang rawan semulajadi untuk tulang rawan yang direka dalam kes-kes di mana tulang rawan adalah rosak.

Kesihatan Kulit

Kulit manusia mengandungi 14 jenis kolagen, namun 80 peratus daripadanya adalah jenis I kolagen dan 15 peratus adalah jenis III. Jenis kolagen I menyokong kekuatan kulit, manakala jenis III melibatkan mengekalkan keanjalan.  Selepas mengikis atau memotong kulit, badan menghasilkan kolagen untuk menyambung semula tisu kulit dan membantu menyembuhkan luka. Ketika kolagen rosak akibat penuaan atau penyakit, kulit boleh nipis, kering, kedut dan menjadi rapuh. Ini menyebabkan kulit lebih mudah mengalami kecederaan.  Beberapa penyakit juga boleh mengganggu atau serangan kolagen dalam kulit dan tisu-tisu lain, seperti lupus eritematosus sistemik, artritis reumatoid dan scleroderma.


Anti-Penuaan Kesan Kolagen


Penuaan kulit ditandai dengan garis-garis halus, kelemahan dan isu-isu pigmen. Tanda-tanda usia adalah sebahagiannya disebabkan oleh kekurangan dan kerosakan kolagen yang berkaitan dengan kerosakan kulit, umur atau penyakit. Pendedahan berlebihan kepada cahaya matahari boleh mempercepatkan atau memburukkan lagi tanda-tanda penuaan. Pelbagai rawatan menghasilkan kolagen termasuk krim, suntikan dan rawatan kulit laser. 






Shaklee Collagen Powder ialah suplemen kolagen tercanggih yang mengandungi 4,000mg ekstrak Kolagen RSS (Red Snapper Scale) proprietari yang tulen dan berkualiti tinggi daripada sisik ikan merah. Kolagen Shaklee mempunyai molekul yang amat ringan, lebih kurang 1,000 Dalton*, menyebabkannya mudah diserap oleh tubuh bagi merangsang sintesis kolagen pada lapisan dermis.



Hubungi saya untuk mendapatkan Maklumat Lanjut,
Jadual Makan & Konsultasi Percuma Mengenai PRODUK SHAKLEE.. 

 SYUHADA : 019-7062362
  
** These statement have not been evaluated by the Food and Drug Administration**
** These product are not intended to Diagnose, Treat, Cure or Prevent any disease**

Tiada ulasan:

Catat Ulasan