Sabtu, 6 Disember 2014

~ TIPS KEWANGAN #4 ~

Assalam dan Salam Sejahtera..

Hari ni nak berkongsi tips yang seterusnya..

Tips Keempat : Asingkan gaji ikut percen (%) 

Pic Credit
Caranya adalah asingkan siap2 berapa percen yang anda nak simpan setiap kali gaji.. Percen yang dicadangkan adalah sekitar 10% - 30%.. Lebih tinggi adalah lebih baik..

Contohnya anda pilih 10% dari gaji.. Maka jika gaji anda RM1,500 sebulan, anda perlu asingkan sebanyak RM150 setiap bulan..

Cara ini lebih mudah jika anda membuat potongan gaji.. Contohnya ke akaun Tabung Haji sepertimana yang saya telah buat selama ini.. Apabila ada peningkatan gaji, potongan juga boleh dikemaskini untuk tambah amaun yang hendak dipotong..

Sebab apa potongan gaji?? Sebab ia automatik ditolak sebelum anda dapat gaji.. So gaji yang anda terima itu adalah setelah ditolak simpanan.. So tak perlu fikir lagi.. Kalau nak tambah simpanan lagi digalakkan..

Sekiranya anda tak buat potongan gaji, adalah dinasihatkan untuk ketepikan awal2 seawal gaji masuk.. 

Amal SIMPAN DULU, BELANJA KEMUDIAN
Bukan BELANJA DULU, SIMPAN KEMUDIAN

Kenapa?? Kerana jika anda belanja dulu, potensi untuk menyimpan kelak adalah menurun.. Jika kita dah simpan dulu, kita boleh gunakan selebihnya tanpa perlu fikir untuk simpan lagi.. Tetapi jika kita belanja dulu, adakalanya kita berbelanja lebih dari perancangan..

Belum baca Tips lain?? Klik Tips Kewangan ini..

SELAMAT MENCUBA !!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan