Jumaat, 12 Disember 2014

~ TIPS KEWANGAN #5 ~

Assalam dan Salam Sejahtera..

Ada yang dah cuba buat beberapa Tips yang telah saya kongsikan sebelum ini?? Kalau masih belum, masih belum terlambat.. Saya pun sekarang sedang buat CABARAN 100 HARI bersama-sama 3 orang lagi kawan-kawan pejabat.. Seronok jika ada kawan sama-sama buat cabaran ini..

Seorang memilih Tips Kewangan 1
2 orang memilih Tips Kewangan 2
Dan saya memilih Tips Kewangan 3

Alhamdulillah..

Ok, sekarang nak share dengan anda Tips berikutnya..

Tips Kelima : Tabung-tabung




Tips ni memerlukan anda menyediakan beberapa tabung. Berapa jumlah sebenar adalah terpulang kepada anda sendiri.. Apakah contoh tabung yang boleh anda buat?? Antaranya ialah :

  • Tabung Kecemasan
  • Tabung Percutian
  • Tabung Persekolahan (untuk persediaan naik sekolah awal tahun)
  • Tabung Rumah (untuk deposit rumah)
  • Tabung Umrah/Haji
  • Tabung Perayaan (untuk persiapan Hari Raya)
  • Tabung Kereta (untuk Insurans/Road Tax/Service/Spare part)
  • Tabung Emas (untuk beli emas)

Itu cuma contoh sahaja.. Terpulang kepada anda yang nak menciptanya. Tujuannya di sini adalah untuk menggalakkan kita menyimpan dan berbelanja dengan lebih berhemah.

Bagaimana cara pembahagian?? Anda boleh tetapkan dengan pelbagai cara.. Sama ada dengan jumlah yang tepat atau tidak..

Contoh jumlah yang tepat adalah RM5 sehari untuk setiap tabung.. Atau boleh juga berbeza2.. Label nama tabung anda serta jumlah sumbangan harian.. Contohnya, Tabung Kecemasan RM5/day.. Tabung Perayaan RM3/day.. Tabung Percutian RM10/day dan sebagainya.. pastikan bersesuaian dengan gaji anda..

Saya pernah buat untuk Tabung Perayaan dan Tabung Zakat.. Tabung perayaan saya simpan baki hasil belanja seharian.. Sampai bulan puasa saya ada jumlah terkumpul melebihi RM1k untuk kegunaan saya membeli persiapan perayaan..

Tabung zakat pula.. Saya bayar zakat setahun sekali.. Jadi setiap bulan saya dah asingkan jumlah zakat yang saya perlu keluarkan setiap bulan.. So hujung tahun saya tiada masalah nak keluarkan amaun yang banyak sekaligus..

~ SELAMAT MENCUBA ~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan