Rabu, 5 November 2014

~ PETUA INGIN HAMIL ~

Assalam semua..

Saje nak share sikit ilmu dapat dari menonton 1 program kat TV.. Lupa pulak nak tengok tajuk apa.. masa tu tengah buat kerja.. so tak fokus sangat la.. tiba2 perasan ada petua Doktor nak bagi.. So salin yang sempat je.. Nasib memang tengah pegang pen dan buku.. Hihihi..


Petua dari Dr. Ismail Thamby :

Untuk Suami :
  1. Jangan merokok
  2. Jangan minum minuman beralkohol
  3. Jangan pakai seluar ketat
  4. Jangan mandi air panas/suam/wap/sauna
  5. Elak terdedah kepada bahan kimia/toksin

Petua dari Dr. Adilah Ahmat (Pakar Perbidanan, Sakit Puan, Kesuburan PMC)

Untuk Isteri :
  1. Jangan bertangguh/berlengah untuk dapatkan rawatan (suami/isteri)
  2. Kawal berat badan
  3. Makan makanan berkhasiat dan seimbang
  4. Sentiasa positif
  5. Jangan putus asa

Dalam program yang sama ada juga sepasang suami isteri yang share, dah 3 kali buat IUI tapi tak berjaya.. Tapi kini mereka sedang menanti kelahiran kembar 3 yang dinanti selama 5 tahun.. Yang penting adalah mereka berusaha dan tidak putus asa.. walau dah 3 kali gagal IUI tapi mereka teruskan rawatan dan tidak bertangguh-tangguh..

*** IUI (Intra Uterine Insemination) - Rawatan secara 'artificial insemination' adalah satu kaedah di mana benih suami yang telah bersihkan/ diproses disuntik ke dalam rahim melalui faraj pada waktu isteri sedang subur.

Saya doakan semoga semua pasangan di luar sana yang masih berusaha untuk mendapatkan zuriat supaya terus berusaha, sabar, dan jangan berputus asa.. InsyaAllah suatu hari nanti ada rezeki menanti.. :-)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan