Rabu, 26 November 2014

~ TIPS KEWANGAN #1 ~

Assalam..

Nak share dengan anda beberapa tips kewangan yang saya sendiri amalkan.. Alhamdulillah, saya memang seorang yang mampu uruskan kewangan saya dengan baik.. Tak pernah tak cukup duit sampai ikat perut.. Masih berbaki gaji yang lepas sebelum gaji berikutnya masuk.. 

Yang paling biasa saya buat dan kawan-kawan pun dah tahu, keluarkan duit gaji bulan lepas sehari sebelum gaji bulan ni.. maksudnya, katakan bulan ni bulan 11.. Hari esok gaji, so hari ni saya baru nak keluarkan gaji bulan 10.. Haaa.. macam tu lah kiranya..

Nak kata gaji saya banyak?? Tak sebenarnya.. sebab awal2 kerja gaji saya hanya RM700-RM800 je sebulan.. Kerja kat Putrajaya.. Tapi duit tu cukup untuk sewa rumah, bil api/air/tel, tambang, duit makan, bagi mak, kos balik kampung dan menyimpan dengan tetap setiap bulan..

18 bulan saya kerja dengan gaji banyak tu tapi saya boleh menyimpan sehingga RM6000++.. Jom saya share..

Tips Pertama : Asingkan 'note' mengikut nilai tertentu


     

Maksudnya pilih sama ada nak RM1 / RM5 / RM10 / RM20 untuk anda simpan setiap hari.. 

Letakkan jangka masa yang sesuai.. Contohnya 3 bulan ke.. 100 hari ke.. 6 bulan ke.. terpulang kepada anda.. 

Caranya adalah : Contohnya anda memilih RM10 sehari. Maka setiap hari ambil RM10 dan simpan di dalam tabung.. Setiap hari wajib simpan RM10..

Cara ini kita dah boleh agak jumlah yang bakal tersimpan.. contohnya jika kita pilih 100 hari, jadi jumlah simpanan kita kelak adalah RM1000.. 

Tapi tak mengapa.. yang penting istiqomah.. Kalau nak keluarkan terus RM300 sebulan mungkin nampak berat  bagi sesetengah orang kan?? Tapi kalau nak asingkan RM10 sehari mungkin agak mudah kot.. Semudahnya orang lelaki keluarkan RM10 untuk beli rokok.. Tak gitu?? Hihihi

Cuba isteri minta RM300 nak beli handbag?? Mesti payah kan.. Walau nilainya antara beli rokok hari2 dengan beli handbag sekali tu sama, tetapi mind set kita ni bila tengok nilai besar cepat menolak..


Cukup tempoh masa tu, boleh la simpan duit tu dalam bank pulak.. Atau beli emas ke.. Yang penting untuk simpanan jangka masa panjang.. Untuk masa hadapan.. Asalkan jangan buat shopping sudahlah.. Rasa tak berbaloi pulak menyimpan.. yer tak??

**Nantikan Tips Kewangan berikutnya di lain entry..


~ SELAMAT MENCUBA !! ~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan